Общинска избирателна комисия Карлово


РЕШЕНИЕ
№ 144 - МИ
Карлово, 03.10.2023

ОТНОСНО: Обсъждане на сигнал получен на електронната поща на ОИК – Карлово от инж. Теодор Шойлеков - кандидат за Кмет на Община Карлово заведен под вх. № 1/29.09.2023 г. във входящия регистър на жалбите и сигналите.

В Общинската избирателна комисия Карлово е постъпил сигнал от инж. Теодор Шойлеков  - кандидат за Кмет на Община Карлово, заведен под вх. № 1/29.09.2023 г. във входящия регистър на жалбите и сигналите.

        В сигнала се твърди, че кандидатът за Кмет на Община Карлово Емил Станев Кабаиванов е нарушил правилата на чл. 161, ал. 1 от ИК, като на 28.09.2023 год. на официалния сайт на Община Карлово в секция „Новини“ е публикувана информация озаглавена „Д-р Емил Кабаиванов посрещна кмета на град Мураяма в гр. Карлово.“ Като новината продължавала със следното съдържание „Кметът д-р Емил Кабаиванов посрещна за втори път в Карлово официалната делегация на японския град Мураяма, префектура Ямагата, водена от кмета Такао Шифу“, като към публикацията били приложени снимки, които били от работния кабинет на кмета. От момента на регистрацията на Емил Кабаиванов с Решение № 100-МИ/25.09.2023 г. на ОИК Карлово същият следвало задължително да бъде в платен или неплатен отпуск по негов избор за времето до обявяване на резултатите от изборите.

        Също така се навеждат твърдения, че нарушение на ИК било обстоятелството, че въпросната новина е публикувана на официалния сайт на Община Карлово, като е посочено, че “Кметът …“ е провел среща. Твърди се, че тези действия на кандидата за Кмет на Община Карлово Емил Кабаиванов представляват неразрешена предизборна агитация, която съгласно нормата на чл. 182, ал.1 от ИК е забранена в общински учреждения, каквато безспорно била сградата на Община Карлово, работния кабинет на кмета и официалния сайт на Общината.

    Моли ОИК Карлово да извърши проверка по случая и при установяване на нарушение на правилата на ИК да предприеме необходимите действия съгласно изборното законодателство и да наложи предвидените в закона санкции спрямо виновното лице/лица.

След като се запозна с изложените в сигнала мотиви ОИК- Карлово счита следното:

Съгласно нормата на чл.161 ал.1 от Изборния кодекс  кандидат, регистриран за участие в избори, който заема държавна служба, с изключение на кандидат за общински съветник, задължително ползва по свой избор неплатен служебен или платен служебен отпуск за времето от регистрацията до обявяването на резултатите от изборите. Безспорно е, че кметът е лице, заемащо държавна служба и когато е регистриран за участие в избори, той следва да ползва отпуск за посоченото в закона време, защото законодателят в този случай е преуредил субективното право на отпуск в правно задължение. В конкретния случай Емил Кабаиванов, издигнат от Местна Коалиция СДС( ГЕРБ) е регистриран като кандидат за кмет на Община Карлово с Решение № 100 МИ/25.09.2023г на ОИК Карлово, видно от Удостоверение за регистрация № 5 /25.09.2023 г, издадено от ОИК Карлово на основание чл.87, ал.1,т.14. ИК. След направена проверка се установи, че лицето Емил Кабаиванов,

кандидат за кмет на Община Карлово в изпълнение на нормата на чл.161, ал.1 е в отпуск, считано от дата 25.09.2023г, като в тази връзка  на основание чл.44, ал.2 във вр. с чл. 39, ал.2  ЗМСМА със Заповед № РД-1012/25.09.2023г е назначило  на длъжност заместник -кмет Антон Дзанев Минев, който да го замества. Съгласно чл.38, ал.2 ЗМСМА Кметът на общината се избира пряко от населението за срок от четири години при условия и ред определени с Изборния кодекс, като в чл.42 от същия закон е направено изрично изброяване на случаите на предсрочно прекратяване на пълномощията му. Видно от текста на посочената разпоредба ползването на платен годишен отпуск не е основание за прекратяване на пълномощията на същия. В случай, че тези правомощия са прекратени, то не би било налице законовото основание да ползва предвидения и задължителен отпуск по чл.161, ал.1 от ИК. Фактът на физическото присъствие на Емил Кабаиванов при посрещане на делегацията не кореспондира с противоречие, намиращо отражение в правни норми, както в Изборния кодекс, така и в ЗМСМА.

Съгласно разпоредбата на чл. 182, ал. 1 ИК не се допуска предизборна агитация в държавни и общински учреждения, институции, държавни и общински предприятия и в търговски дружества с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала. За да е налице нарушение на забраната по чл. 182, ал. 1 от Изборния кодекс е необходимо да е установено извършването на предизборна агитация в държавни и общински учреждения, институции, държавни и общински предприятия и в търговски дружества с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала. Съгласно разпоредбата на § 1, т. 17 от ДР на ИК „Предизборна агитация“ е призив за подкрепа или за неподкрепа на кандидат, партия, коалиция или инициативен комитет при участие в избори. За да е налице предизборна агитация, е необходимо да е отправен директен призив за подкрепа или за неподкрепа на кандидат, партия, коалиция или инициативен комитет при участие в изборите за кмет на община Карлово. В този смисъл е константната съдебна практика. От съдържанието на посочената статия  в сигнала  е видно, че същата не съдържа директен призив за подкрепа на някои от регистрираните кандидати, партии, коалиции или инициативен комитет за участие в изборите кмет на община , кмет на кметство  или общински съветник или за неподкрепа на кандидата за кмет , подал жалбата. Същата съдържа единствено информация относно насоките за предстоящото партньорство и добрия опит, който може да се почерпи при реализирането на сътрудничеството между Карлово и Мураяма, което  ще бъде полезно за Община Карлово. Липсва каквато и да е  информация, че бъдещето сътрудничество е в права зависимост от лицето  представляващо Община Карлово.

 След като не са налице данни Емил Кабаиванов да е  извършил предизборна агитация, то не са налице предпоставките за установяване на нарушение по чл. 182, ал. 1 от Изборния кодекс, а жалбата следва да се отхвърли като неоснователна и по това основание.

Поради гореизложените мотиви Общинска избирателна комисия – Карлово на основание чл. 87, ал. 1, т. 22 от Изборния кодекс, Общинска избирателна комисия Карлово

Р Е Ш И:

Оставя без уважение депозирания в Общинска избирателна комисия Карлово сигнал заведен с вх. № 1/29.09.2023 г. във входящия регистър на жалбите и сигналите от инж. Теодор Шойлеков  - кандидат за Кмет на Община Карлово за нарушаване на чл. 161, ал. 1 и чл. 182, ал. 1 от Изборния кодекс.

          Решението може да се оспорва пред Централната избирателна комисия по реда на чл. 88 от Изборния кодекс.

 

Председател: Ивелина Николова Димовска

Секретар: Нина Стоянова Георгиева

* Публикувано на 03.10.2023 в 23:01 часа

Календар

  • ПонВтСрЧетПетСъбНед
    12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728293031 

Решения

  • № 313-МИ / 18.03.2024

    относно: Вземане на решение за отговор по писмо на Районен съд Карлово по НЧХД № 481/2023 г.

  • № 312-МИ / 20.12.2023

    относно: Вземане на решение за отговор срещу касационна жалба депозирана по адм. дело № 2808/2023 год. на Административен съд Пловдив

  • № 311-МИ / 13.12.2023

    относно: Вземане на решение за отговор срещу касационна жалба депозирана по адм. дело № 2763/2023 год. на Административен съд Пловдив

всички решения